Hoewel de titel verkeerd geïnterpreteerd kan worden, klopt het toch een beetje. Een captain van Ryanair is maandag boos geworden op de luchtverkeersleiding van Eindhoven Airport. Er gold een landingsverbod vanwege de ceremonie van de slachtoffers van Malaysian Airways Flight 17, oftewel MH17.
Piloot terecht boos om sluiting Eindhoven Airport
Er kwam een vliegtuig van de luchtmacht binnen met een aantal lichamen van slachtoffers van de vliegramp in Oost-Oekraine. Daardoor was Airport Eindhoven korte tijd gesloten. Het vliegveld had aangegeven om 15:45 te gaan sluiten, en toestel van Ryanair kwam om 15:40 aan. Net op tijd, zou je zeggen. Helaas voor de captain besloot de luchtverkeersleiding het vliegveld 5 minuten eerder te sluiten. Het gevolg was dat de kist moest uitwijken naar Dusseldorf Airport. Bijna anderhalf uur later kwam de Ryanair alsnog aan op eindbestemming Eindhoven. Volgens een statement van Ryanair ”wilde de captain niet onrespectvol zijn ten opzichte van de repatriëringsmissie”. De captain had gewoon in Italië opgezocht dat hij iets over half 4 aan zou komen, terwijl het vliegveld om kwart voor 4 dicht zou gaan. Toch besloot de luchtverkeersleiding anders.
In de luchtvaart..
In de luchtvaart is het maken van een uitwijkmanoeuvre een geldverslindende operatie. Duizenden liters kerosine worden eigenlijk voor niets gebruikt. Het gevolg is een extra kostenpost dat in de duizenden euro’s loopt. Aangezien captains eindverantwoordelijk zijn voor de gehele operatie in de lucht, is het (volgens ons) niet gek dat de Ryanair piloot boos werd op de verkeersleiding.